Embregts Theunis Racing Pigeons

Switch to desktop Register Login

Klare taal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Brabant 2000 stof tot nadenken vooral de laatste zin die ik in het blauw heb aangegeven!!

 Toelichting op voorstel Invliegduiven

Voor de ledenraad van maandag 12 december aanstaande stelt bestuur NPO voor om de regeling van het NPO Wedvluchtreglement Artikel 69 lid 3 inzake invliegduiven of trainingsduiven per 2017 te laten vervallen. Wij zijn bekend met het ontstaan midden jaren negentig van de vorige eeuw en historie van deze regeling.

Het is een feit dat onze duivensport er nu wezenlijk anders voorstaat dan tijdens het instellen van de genoemde regeling. Op talloze plaatsen staan de verenigingen onder druk door het dalende ledental. Als gevolg van onder andere veranderende maatschappelijke omstandigheden en specialisatie is de betrokkenheid van de leden bij de verenigingen minder vanzelfsprekend dan pakweg 25 jaar geleden. Ondanks het op enkele punten geautomatiseerde proces van wedvluchtberekening moeten onze verenigingsfunctionarissen veel werk verrichten. Minder mensen moeten ook meer werk doen door het toegenomen aantal wedvluchten als gevolg van de genoemde specialisatie. Alle disciplines vragen om meer vluchten waardoor de kleine groep werkers nog zwaarder wordt belast. 

Een paar afdelingen laten al geen invliegduiven meer toe. Alle ingekorfde duiven staan in concours. Of de liefhebber deze wil constateren of niet is een keuze. De fondliefhebbers in deze afdelingen maken daar geen probleem van. Feit is toch dat de duiven die tot en met 2016 werden ingemand geregistreerd moesten zijn en tevens gecontroleerd op de verplichte inenting tegen Paramyxo. Het “over de antenne halen” van alle ingekorfde duiven als taakverzwaring weegt niet op tegen de voordelen van controle en registratie van deze duiven. 

Deze duiven in concours zetten biedt kleine verenigingen ook de oplossing om op vrijwel alle vluchten in eigen huis in te blijven korven door boven het vereiste minimum te blijven benodigd om zelfstandig te mogen inmanden. 

Uit het oogpunt van gelijkwaardigheid van alle afdelingsconcoursen, waarin dus alle voor de wedvlucht ingekorfde duiven in de uitslag staan en kampioenschappen of diverse competities biedt ons voorstel grote voordelen. 

Het argument van fondspelers dat vitessespelers hun duiven ook niet verplicht op de lange drachten inzetten klopt feitelijk wel, maar zonder vluchten van vitesse, midfond en soms dagfond afstanden is een thuisreis van 900 km of meer niet overbrugbaar. Wij moeten ons ervan bewust zijn dat wij elkaar hard nodig hebben om de duivensport een toekomst te geven met oog voor elkaars problemen en bereidheid om eensgezind te werken aan een voor alle duivenliefhebbers aantrekkelijke en werkbare vrijetijdsbesteding.

Lees verder...

Deze tijd.

Lekker rustig op de zondag, er zijn wel wat zaalverkopingen maar de laatste jaren ga ik niet veel meer van huis op zondag en probeer ik van mijn gezin te genieten of een boswandeling te maken, er is meer in het leven en bij het voorbij gaan van de jaren ga ik me dat steeds vaker realiseren.

De eerste eitjes liggen alweer in de schotel en inderdaad het koppel wat ik bij wijze van een proef voor gekoppeld had die had het eerste gelegd. Of ik dan voortaan ga voor koppelen? nee het boeit me niet zo of ze nu op 10 dagen of 21 dagen afleggen ik lig er niet van wakker tijd genoeg nog.

Vroeger haalde ik omstreeks april jaarlijks de eitjes van de weduwnaars bij mijn mentor vaak waren dat mijn beste duiven eind augustus/september.

Ook lees ik in deze tijd hier en daar een blog van mensen die wat algemeens te melden hebben en geen verkoop praatje voor eigen duiven houden site,s zoals van Bosua, John van Dongen ,Theo Pander Gero Dijk om maar een paar namen te noemen maar wel van mensen die regelmatig wat te melden hebben.

Lees verder...

De eitjes.

Ik verwacht aankomend weekend de eerste eitjes, gisteren de duivinnen in de hand genomen om hun ringnummers te controleren en er waren er toch al bij die open stonden.

Nou had ik als proef een koppel begin november voor gekoppeld ongeveer een 4 tal dagen bijeen gelaten ik denk dat die duivin als eerste gaat leggen. Nou weet ik inmiddels uit ervaring wel dat als alles binnen 21 dagen afgelegd heeft mag je niet mopperen in de winterkweek.

Het koppelen ging geweldig binnen enkele dagen alles los op het hok inclusief al die zomerjongen, maar dan wel gepaard aan een oudere partner.

Geen vechtpartijen dus slimme duiven zullen we maar denken, natuurlijk geeft dit alles geen garantie op succes ik heb maar al te vaak een rommelige kweek gehad en toch geweldig presterende jongen gekweekt dat jaar.

Een soepele kweek heeft niets te maken met het feit dat je dan betere of slechtere jongen kweekt ook met allerlei stand van de maan onzin moet je bij mij niet aankomen het is gewoon een kwestie van geluk.

Doordat ik elk jaar rond de 4 rondes uit de kwekers trek heb ik per saldo uit elke ronde even veel bruikbare duiven dus het tijdstip van koppelen maakt ook niet erg veel uit.

Wel koppelde ik normaal nooit voor 15 december dan is de kans dat er sneeuw ligt bij het uitwennen al wat kleiner.

Een van de redenen dus dat dit jaar de gehele eerste ronde eitjes naar mijn compagnon in Friesland verhuist en ik wat later begin.

Lees verder...

Er komt schot in de zaak.

Beste bestuursleden en leden van alle verenigingen van Brabant 2000,

 

Ik heb van Frank Nulle begrepen dat er nog geen reactie vanuit de verenigingen is gekomen op zijn uitstekende initiatief.

 

Ik wil graag aanbieden e.e.a. te coördineren en wil aan alle verenigingen vragen die willen dat er een extra afdelingsvergadering belegd wordt volgens artikel 27 van de statuten het volgende aan mij door te geven:

 

  • Naam vereniging
  • Verenigingsnummer
  • Aantal leden

 

Ik zie jullie reactie graag uiterlijk 20 december tegemoet.

 

Bij voldoende aanmeldingen zal ik ervoor zorgen dat op de juiste manier het verzoek bij het bestuur van de afdeling wordt ingediend voor een extra vergadering.

 

Ik zal jullie verder op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

 

De handtekeningen actie loopt ook gewoon door t/m 20 december dus ga door met stemmen verzamelen want uit de vele handtekeningenlijsten en individuele stemmen per email die ik al heb ontvangen blijkt dat dit thema enorm leeft onder de leden.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Groeten,

Marc Palinckx

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

06-53664671

Lees verder...

Vriezend weer.

Het is nog geen elfsteden tocht weer maar toch ik hou er wel van enkele graadjes vorst in de nacht de zon aan de hemel overdag, dat het de duiven ook goed doet is in het hok te merken.

De hokken staan hier altijd open ik heb geen voorfront in het kweekhok dus ze kweken buiten en dat bevalt me prima, de duiven zien er het gehele jaar uit om door een ringetje te halen en kuren doe ik die nooit.

 

Hier zitten alle kweekkoppels gepaard en los in de bak bijna 30% is zomerjong en ook die schijnen het goed te begrijpen. Ik verjong het kweekhok net zo gemakkelijk als het vlieghok ik probeer alle jaren mijn beste oudere kwekers op elkaar te zetten ook in inteelt en daar haal ik de mooiste uit.

Zo heb ik nog een ronde latere jongen van ongeveer begin augustus spenen apart zitten in de open rennen in Friesland, die zijn afgeselecteerd en mogen uitgroeien om volgend jaar de kweekhokken te versterken en zo het eigen oude soort vast te houden.

Waarom deze strategie?? in 2012 kreeg ik paratyphus onder de duiven en heb ik 70% van mijn kwekers geruimd om het opgelost te krijgen, dat had nooit gekund mocht ik de lijnen niet achter de hand hebben en zie de huidige generatie die nu de betere jongen geven zijn van 2012/2013.

De vliegers hebben ook altijd de schuifdeuren/plafond open volop verse lucht dus, de meeste zijn in hun nieuwe pak en enkele moeten nog een pennetje stoten maar de koppeling gebeurt hier pas begin februari dus tijd genoeg nog.

Wel volop dons met dit weer bij de duiven en een krijtlaag op de veren ik zie dat wel graag een teken van gezondheid, ze krijgen nu geen sedochol meer maar wel elke dag de naturaline in het water, maar dat krijgen hier alle duiven het gehele jaar door.

Kijk ik meen dat allerlei kruiden drankjes op verzurende basis goed zijn voor het spijsvertering gestel van de duiven en door de verzuring houden we volgens mij veel ellende tegen. Tricho cocidiose,adeno,wormen ik kuur er niet tegen en toch word het nooit geconstateerd bij mest of keeluitstrijk.

Dus van alle verzurende kruidendrankjes die ik al geprobeerd heb zonder hier merknamen te noemen is Naturaline de beste puur wat de prijsverhouding betreft voor dezelfde bestanddelen als van andere betaal je 10 x zoveel wel voeg ik knoflook aan de pure Naturaline toe.

Lees verder...

De kweek is hier begonnen.

De kweek duiven zitten bijeen het was ideaal weer de afgelopen dagen het liefst koppel ik met licht vorst dan is er overdag vaak zon aan de hemel. Maar aan die periode van koppelen gaat wel een voorbereiding vooraf, met name de duivinnen worden een 14 dagen van tevoren schraal gevoerd. Ook zijn de duiven 14 dagen voor de koppeling in de avond bijgelicht van 15.30u tot 21.00u dat blijft zo tot aan maart.

De hokken zijn voorzien van een laag zwarte lava korrel ( wat we overigens binnen kort gaan leveren in zakken van 20 kg ) over de lava korrel nog een laag erwtenstro de kwekers zitten dan lekker warm en ze kunnen nestmateriaal dragen wat ze willen.

Ik heb ze dit jaar voor het eerst in navolging van vele Belgen voederolie over het voer gegeven een 10 tal dagen voor het koppelen tot na het 1e ei of het verschil gaat maken in een vlotte leg dat vermeld ik hier nog.

De duiven zagen er perfect uit alle aangeschafte zomer jongen zijn gekruist tegen mijn eigen bewezen kwekers dan weet ik gelijk wat ze in hun mars hebben, na 2 rondes worden mijn eigen duiven alweer tegen elkaar gezet en pak ik daar nog 2 rondes van.

De koppeling ging vanzelf geen vechtpartijen en alle zomerjongen koppelde gelijk met de oudere duiven dus dat viel niet tegen wel hadden ze allemaal hun laatste pen verwisseld..

Nu zal de eierproductie niet zo vanzelf sprekend gaan bij de zomerjong duivinnen die nog nooit een ei gelegd hebben maar we wachten af.

Alle eitjes die gelegd worden verhuizen naar Friesland ( Ondanks de enorme roofvogel problemen 30% word gewoon opgevreten!! heeft Jan elk jaar al een teletext vlieger overgehouden van de duiven of eitjes die er naar toe gegaan zijn) 15 dec word alles verhuist wat er ligt en daarna begin ik aan mijn eigen kweek te werken tijd genoeg lijkt me.

De prognose is om daarna zelf op te laten brengen en de eitjes die dan komen onder de vliegers te schuiven ongeveer begin februari ( Dus alle bonnen kopers of andere waar ik eitjes aan belooft heb niet eerder bellen want dat heeft geen zin ).

Daarna alles om koppelen en dan nog 2 rondes groot trekken. Dus de eerste beschikbare duiven voor de verkoop word pas omstreeks 3e week April ( Nog enkele beschikbaar maar op is op ) ik kweek tot aan juli dit jaar en dan is de bedoeling om alles te scheiden en me volledig op het duivenspel te richten.

Lees verder...

Prijswinnaar Embregts-Theunis enquête!

Enkele maanden geleden hebben wij onze Champions- en NPO-mix gebruikers gevraagd een klanttevredenheidsenquête in te vullen. Hier hebben wij veel aan gehad, daarvoor allen BEDANKT! 

Onder de deelnemers zou een kleinkind van de 'Super Rossi' van Peter Theunis worden verloot. Wij willen graag Meindert Postma feliciteren met deze prijs!

Via de onderstaande link zien jullie hoe de loting gegaan is. 

https://www.youtube.com/watch?v=YXidvt6N_CY

 

Binnenkort zullen wij enkele resultaten van de enquête toonbaar maken.

Nogmaals bedankt aan alle deelnemers!

 

Jeffrey Theunis

Lees verder...

En wij maar wachten.

Gisteren avond kreeg ik een app van een Roemeen uit Italie de beste man had onlangs een duif van mij in Belgie gekocht van een Roemeen die daar woont , op zich niets mis mee. Maar nu komt het hij was er geweldig over te spreken dus vroeg hij naar de afstamming toen ging er hier een lichtje branden omdat de duiven die ik verkoop voorzien zijn van een bijgevoegde stamboom.

Dus toen ik dat vermelde zei hij dat er niets bij zat omdat de vorige eigenaar die verloren had, alles even snel na gezocht en ik heb het eigendomsbewijs gewoon zelf hier thuis liggen bleek het een duif te zijn van 2015 die ik dit jaar in begin van het seizoen tijdens de vluchten verspeeld was.

Dat betekent dat er in Belgie Roemenen zitten die opgevangen duiven nazoeken op internet van wie ze zijn en daarna door verkopen. Blijft een dubieuze zaak bij navraag van wie hij hem gekocht had moest hij het antwoord schuldig blijven hij had namelijk nog meerdere Nederlandse duiven gekocht van bekende melkers bij de desbetreffende Roemeen.

Nou kreeg ik vandaag al een app dat hij de duif en ook alle andere die hij van die Roemeen gekocht had maar los ging laten wat natuurlijk ook nergens op slaat, mocht men dus bericht krijgen van duiven die eerdaags in Italie opgevangen worden dan zouden het duiven kunnen zijn die hij los gelaten heeft.

Dus mocht men een app krijgen van een Buitenlands nummer het volledig nummer heb ik hier, de vermelding van de laatste 4 cijfers..................4790.

Lees verder...

Zo kan het ook!

 

Beste bestuursleden,

 

Ik heb begrepen van de voorzitter B2000, nadat ik contact met hem heb opgenomen, dat het belegen van een extra vergadering kan volgens de statuten, zie art 27.

 

Dit kan indien minstens 1/5 van het ledenaantal  hiertoe een verzoek indienen.  Dit houdt in dat er van verengingen met in totaal  minimaal 326 leden hiertoe een verzoek indienen bij de secretaris van B2000.

 

Welke verenigingen voelen zich hiertoe geroepen en willen het initiatief te nemen???

Alleen op z'n vergadering kan het besluit ongedaan worden gemaakt, en besloten worden tot een ander vliegprogramma. De handtekening actie van M. Palinckx kan hier niet tot leiden. 

 

Omdat onze verenging per 1-1-2017 ophoudt te bestaan zijn wij niet in de gelegenheid verder te coördineren.

 

Mvg,

Frank Nulle

1936

 

Nogmaals we moeten met zijn allen tot een oplossing zien te komen en elk initiatief is hierin welkom.

Peter

Lees verder...

De soap gaat jammer genoeg verder!!

Onderstaande mail kreeg ik van Marc,

 

Hallo Peter,

 

Zoals het er nu uitziet zijn er helaas weer 2 verenigingsbesturen (vereniging 1911 en vereniging 1936) die niet mee willen werken aan de handtekeningen actie. Ik hoop dat ik het mis heb maar gezien de onderstaande email communicatie vrees ik dat ook deze leden monddood gemaakt worden door hun bestuur.

De reactie van 1936 is al helemaal vreemd zeker gezien het feit dat de meerderheid van hun leden tegen het nieuwe vliegprogramma gestemd hebben. De reactie van 1911 is van een bestuurslid die overnacht speler is en geen belang heeft in het jonge duivenspel.

 

LEDEN VAN 1911 EN 1936 KUNNEN STEMMEN DOOR MIJ EEN MAILTJE TE STUREN.

 

Groeten,

Marc Palinckx

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Laat een ding duidelijk zijn ik heb persoonlijk geen enkel probleem met de voorzitter van Brabant 2000 we hebben vaker een mening verschil uitgesproken, daarbij doet hij genoeg goede dingen en hebben ze een gezonde kas laat dat voorop staan.

Maar ik ben wel voor vrijheid van meningsuiting dus ik praat enkel en alleen om het jongenduiven spel te behouden. Al wat er  in het verleden af gehaald is dat is nooit meer terug gekomen. Hoewel er nooit iets bewezen is dat het aan de afstand van de wedvluchten met jongen lag zijn we nadien alleen maar meer duiven zijn gaan verspelen.

Ook al moet ik hier wel eens kritisch zijn om reacties los te krijgen het is nooit mijn bedoeling om iemand aan te vallen eerder om tot oplossingen te komen en te genieten van een succesvol duivenseizoen 2017.

Een goede oplossing zou zijn dat hij een vergadering houd met enkele goede jongen duiven spelers van Brabant 2000 uit alle 4 rayons  om tot een goede oplossing te komen voor het vliegprogramma 2017, het is immers ook in zijn belang om iedereen enigzins tevreden te houden.

Peter.

Lees verder...

Handtekeningen.

Volgens een topmelker uit Zuid-Holland nog dit,

Het is typisch Brabants om gelaten alles te accepteren en zich niet te roeren ( dat zal wel aan de gemiddelde leeftijd in Brabant 2000 liggen). Een programma als dat van Brabant 2000 zou men in Z H nooit pikken. 

Wat men boven de rivieren en meer bepaald in Z Holland niet begrijpt is dat Br2000 ‘geregeerd’ wordt door mensen die niet eens met duiven spelen of grote fond.
In dat bestuur zouden HALVE FOND spelers en JONGE DUIVENSPELERS moeten zitten.
 
Hier heeft er gelukkig iemand zijn nek uitgestoken en actie ondernomen het is aan de rest van de leden van Brabant 2000 om hem hierin te steunen of niet,
 
Hallo Peter,
 
Vandaag heb ik onderstaand bericht aan alle verenigingen gestuurd.
 
Beste bestuursleden en leden van alle verenigingen van Brabant 2000,
 
Ik wil jullie hierbij graag informeren over de status van de handtekeningen actie. Afgelopen weken heb ik al van diverse verenigingen de handtekeningenlijsten retour mogen ontvangen en zeker de laatste dagen komen er steeds meer lijsten binnen. Ook heb ik al veel individuele stemmen van leden per mail ontvangen. Al de reacties over de actie zijn zeer positief en van bijna alle verenigingen waarvan ik de lijsten al terug heb ontvangen is de meerderheid van de leden tegen het vliegprogramma jonge duiven 2017 van Brabant 2000. Er zijn zelfs verenigingen bij waarvan 90-95% van de leden de handtekeningenlijst getekend hebben en dat is natuurlijk super!!!
 
Omdat er veel verenigingen hebben aangegeven de komende weken pas een feestavond / vergadering te hebben wil ik wachten tot 20 december om officieel bezwaar aan te tekenen bij het bestuur van Brabant 2000. Ik stuur dan een brief + alle stemmen die ik dan heb binnengekregen naar de afdeling en zal jullie dan ook allemaal informeren.
 
Iedereen die al gestemd heeft enorm bedankt!!!
 
Het verzoek aan de verenigingen die nog niet hebben gereageerd om mij uiterlijk 20 december de lijsten terug te sturen.
 
LAAT JE STEM GELDEN
 
Alvast bedankt.
 
Groeten,
Marc Palinckx

 

Lees verder...

Houten 2016

Afgelopen zaterdag sinds lange tijd weer eens naar de beurs in Houten geweest mee dat ik binnenkwam bekroop me weer het gevoel van er is weinig veranderd ten opzichte van 10 jaar geleden.

Dezelfde standhouders met dezelfde stands het opgebouwde duivenhokje en noem maar op dus na een dik uur had ik het alweer gezien. Wel nog even hier en daar een praatje gemaakt o.a. met Louis en zoon Eugene Stabel mensen die ik al jaren ken die in de ZNB jaren ook altijd met mij op het podium te vinden waren met de jongen duiven.

Louis gaat met pensioen volgend jaar en kan dus alle aandacht aan de duiven schenken. Ook nog even met John van Dongen een praatje gemaakt en het deed me goed om te zien dat het met zijn vrouw Debby ook alweer de goede kant op gaat. John en Louis en zoon Eugene Liefhebbers die ik hoog heb zitten vol in het arbeids proces en ondanks alles bezeten van de duiven sport.

De voeding supplementen en andere stands kunnen me weinig bekoren hoewel ik er vroeger heilig van overtuigd was dat het niet zonder ging. Eigenlijk had ik beter moeten weten ik kwam begin jaren 90 bijna dagelijks over de vloer bij Willem van Peer St.Willebrord (Willem van Schutters zoals ze hem op t,heike kennen) Willem was in de 80er jaren een ster op de mid en jongen duiven vluchten ( Hij won in 1980 al Nationaal Orleans later ook nog eens de 2e) toen nog tegen een echt duiven bolwerk met topspelers en om de centen elke week.

Natuurlijk was ik toen al op onderzoek uit naar de geheimen van de duivensport en hield ik mijn ogen goed open, als ik in de hokken kwam rook het altijd naar de natuur bunderheide in de nestschaal enkele handvollen dennennaalden op de vloer, op het plafond lagen dan weer wilde varens tegen de motjes zei Willem dan altijd.

Ook hing er steevast een pantykous met een ui in stukken gesneden in de hokken dat was het wondermiddel tegen de luchtwegen. In de drinkpot dan?? bij thuiskomst afgekookte witte brandnetel met honing af en toe een beetje buisman tegen de tricho.

Wat ik daar ook wel eens zag is dat hij enkele korreltjes waspoeder in de bek van een duif deed was tegen het snot zei hij en werkelijk de duif schudde al het snot eruit.

Nee die Willem gaf zijn geld niet uit aan medicijnen wel kocht hij wel eens een duif en dan keek hij niet op het geld als hij maar van de beste was, en denk nou niet dat hij er 2 kocht als die ene geen versterking geeft dan de rest ook niet was zijn simpele redenatie.

Ook had hij er niet veel zoals iedereen in die jaren op St.Willebrord de hokken waren groot genoeg maar er zaten maar enkele duiven in, weduwschap was het spel en de duiven werden na de vlucht gewassen en bij koud weer in manden bij de kachel gezet om op te drogen ook vloerverwarming of atx was er toen niet.

Tussen de vluchten rijden met de duiven?? hij had zoals de meeste toen destijds niet eens een rijbewijs zijn vrouw Nel moest op rijles nadat Willem een auto had gewonnen met de duiven die al even in de schuur stond.

Veel is er veranderd in al die jaren de opkomst van de medicijnen en voedings supplementen heeft de duivensport weinig goeds gedaan, net als ook dat IWB of wat dan ook die dik betaald krijgen door het npo naar het schijnt (€ 27000,- om het weer te voorspellen) en wat heeft het ons gebracht??  Nog nooit zijn er zoveel jongen en ouden duiven verspeeld als de laatste jaren toen allerlei termen net als de WOWD IWB en weet ik wat nog meer voor onzin zich met de duivensport gingen bemoeien.
Lees verder...

Donkere dagen.

Donkere dagen voor het nieuwe kweekseizoen, de echte zin in een nieuw kweekseizoen is ons inmiddels wel ontnomen door enkele koppige bestuursleden van Brabant 2000. Ik sprak gisteren nog met Marc over de handtekeningen actie al verschillende verenigingen hebben ingestuurd waarbij dus iedereen bijna tegen het nieuwe vliegprogramma van de jongen is op enkele overnacht spelers na die gelukkig duidelijk in de minderheid zijn.

Ook op de site van John van Dongen die zich niet in het nieuwe vliegprogramma kan vinden net als iedereen kun je het volgende lezen,

Ook opvallend was het dat ik van diverse topspelers buiten B2000 om hoorde , dat zij het niet begrepen dat wij zo ( slecht ) jonge duivenprogramma 2017  kregen voorgeschoteld. En dat hier vooral bestuur B2000 niet gevoelig voor is wat er echt onder de leden leeft. Dit vond ik wel opvallend omdat het leek of wij in B2000 gewoon het NPO volgde als enigste in Nederland. Dus hoop ik toch nog op enige aanpassing van het toch voor sommige mooie jonge duivenspel. Ieder die dit leest en het ermee eens is probeer hier zelf ook iets aan te doen !!!!

 

Dus als je het over een koppig bestuur hebt!!  Persoonlijk vind ik wanneer je niet openstaat voor de mening van 1700leden dan behoor je niet in een bestuur thuis vind ik.

 

Vooralsnog ben ik, Marc Palinckx, John van Dongen en Ad Schaerlaeckens nog de enige personen die de daad bij het woord voeren door er regelmatig aandacht aan te schenken.

De rest van de leden van Brabant 2000 praten wel maar ondernemen weinig om de neergang van het jongen duiven spel te stoppen.

Ook Ad heeft afgelopen week net als ik eerder een gesprek gehad met onze voorzitter van de Npo die ook te kennen gegeven heeft begrip te hebben voor onze actie om het bestuur van Brabant 2000 alsnog op andere gedachten te brengen.

 

Lees verder...

Tevreden gebruikers Championsmix.

ik heb in het hele jaar alleen uw voer gebruikt en dat heeft mij veel goed gedaan vooral toen de afstand boven de 500km was kon ik de vruchten plukken op Heusden-Zolder was onze 2e npo vlucht was ik 9e npo  en toen daarna Chatereauroux 817km was ik 1e en 2e Npo afdeling 10 rayon 1-4 en sector 4   6e en 21e 

En de laatste vlucht Sens 15e Npo en  ook op vitesse vlucht Deurne 10e tt plaats.  

En voor volgend jaar heb ik een paar mooie jonge zitten uit rechtstreekse duiven van u gekocht door Auke van der Deen en daar verwacht ik ook heel veel van zijn me mooiste kwekers. 

Vriendelijke groet Peter van de Vrie 

Lees verder...

De jeugd heeft de toekomst.

De jeugd heeft de toekomst inderdaad in het duivenhok zeker beter is om niet te lang met oudere duiven door te gaan en eerder voor jonger aanwas te kiezen, ook is het beter om bakken dicht te timmeren dan bij te maken. Meestal word er wel gezegd ik heb een duivin te weinig maar vaak heb je dan gewoon een doffer teveel. Hier is de selectie al een eind heen ik heb 24 bakken maar er lopen nog 27 koppels vliegduiven toch denk ik dat ik die in januari terug ga brengen naar 18 koppels.

De jeugd heeft de toekomst heeft ook zeker te maken met de duivensport op zich maar is dat wel zo?? Kijk ik ben in 1977 begonnen op 10 jarige leeftijd in St.Willebrord een echt duivennest toen met ruim 400 leden en ik meen 4 verenigingen volgend jaar heb ik 40 jaar duiven het gekke eraan is dat ik in 1977 het enige jeugdlid was bijna op 400 leden, nu 40 jaar verder ben ik bijna nog steeds het enige jeugdlid in mijn vereniging nu op 50 jarige leeftijd.

Nou is het gelukkig wel zo dat er boven de rivieren meerdere jeugdige personen zitten maar met al wat ze hier in al die jaren voor de jeugd gedaan hebben zijn ze er per saldo weinig mee opgeschoten. Dus mijn advies aan alle besturen zou zijn focus jezelf iets meer op de leden die je nog hebt en bied die een aantrekkelijk vliegprogramma aan in plaats van te hopen dat er nog bij gaan komen.

Ook die generale hokkampioen schappen is niet meer van deze tijd specialisatie is de toekomst maar dan moeten we wel op alle disciplines genoeg spelmogelijkheid bieden en dan denk ik aan,

7 vitesse vluchten oud tot 300km centraal in de afd.

7 midfond vluchten oud tot 450km centraal in de afd.

6 dagfondvluchten oud tot 700km centraal in de afd

6 overnacht vluchten tot 1100 km centraal in de afd

6 ZlU vluchten tot 1100km centraal in de afd

5 vitesse jong tot 300km centraal in de afd

5 midfond jong tot 500km centraal in de afd

7 nalijn vluchten oud tot 350km centraal in de afd

4 taartvluchten late jongen tot 250km centraal in de afd

Per categorie....aangewezen ....onaangewezen ....asduif kampioenschappen.

Beginnen de 1e week April eindigen 3e week september en de taartvluchten eindigen 1e week oktober. 6 maanden spel en 6 maanden rust.

Alleen is het jammer dat ik de enige ben die er zo over denkt natuurlijk. Uit de enquete is gekomen dat 80% er zo over denkt alleen de mannen die de touwtjes in handen hebben denken er schijnbaar anders over.

Lees verder...

Championsmix Dopingvrij.

Wees gerust onze Champions en Npo mix zijn dopingvrij haha, wat een onzin elke betrapte persoon of het nu diefstal moord doping of wat dan ook is in hun eigen ogen onschuldig en dat is ook zo tot het tegendeel bewezen is.

Kijk er is heel wat commotie in Belgie over de 9 betrapte gevallen waaronder naar het schijnt enkele nationale winnaars van dit jaar, en enkele bekende namen met macht in de duivensport.

Het rare eraan vind ik dat er in heel Europa nogal wat Matador gebruikers zitten ook in Belgie het toeval wil dat de 9 betrapte ineens allemaal Matador voeren zoals ik eruit op kan maken.

Zou er bij geen enkele andere voerfabrikant maanzaad tussen hun koolzaad beland zijn?? Matador had zich er in mijn ogen beter buiten kunnen houden.

En de KBDB zou er beter aan doen om alle gecontroleerde personen te publiceren, zoals ook de npo hier doet de positieve en ook negatieve gevallen  gelijktijdig erbij zetten en wat voor voer hun gebruikt hebben om met vergelijkingen te komen.

Maar doordat de KBDB alles blijft verzwijgen gaan mensen ook aan hun geloof waardigheid twijfelen. Kijk ik blijf erbij als je iets toe dient wat magistraal bereid is of wat op de doping lijst staat en je doet dat met volle verstand van zaken dan ben je een boef, en moet je terecht geschorst worden.

We zijn allemaal mensen en de bewijzen liggen er wat een verschil destijds cortisonen in de duivensport maakte ik zeg niet dat ze harder gingen vliegen maar helderder waren ze wel. Dus doping maakt wel degelijk verschil in alle sporten vandaar de doping wetten en daar moeten we ons met zijn allen aan houden.

Lees verder...

Het is nog niet te laat.

Ik las net nog op de blog van AS het volgende,

Ze noemen het klasse

In de Afdeling 9 was het vliegprogramma 2017 al aangenomen. Maar onder de leden is, evenals in Brabant 2000, zoveel onvrede over dat programma dat een extra Algemene Ledenvergadering wordt uitgeschreven. De leden noemen het KLASSE van het bestuur.

 

Daar zou het bestuur van Brabant 2000 een voorbeeld aan moeten kunnen nemen of voelt men zich daar te groot of te koppig voor?

Lees verder...

Frustratie.

Een mens zit wel eens met frustratie over bepaalde dingen mijn grootste is dat mensen de waarheid verdraaien en zich niet aan afspraken houden, ook geniepige figuren die over de rug van een ander een slaatje uit alles willen slaan horen daar bij.

Na persoonlijk de beweegredenen van het concept vliegprogramma van de NPO aangehoord te hebben uit 1e bron moet W Jongh van Brabant 2000 zich erg diep schamen vind ik, temeer omdat hij afgelopen jaar in een telefonisch gesprek met mij aangegeven heeft dat ze het vliegprogramma van 2016 voor 3 jaar aangenomen hadden. En nu grijpt hij zijn persoonlijke kans om het volledig om te draaien. Beter was dat hij er de enquete eens op na leest in het spoor en ziet hoe belangrijk het jongen duivenspel is ten opzichte van het hem geliefde meerdaagse spel.

Ook is ligging wel degelijk van belang al zal iemand met een oostenlijk gelegen hok in zijn afdeling dat nooit toegeven. Ik had het er onlangs nog over met den Dirk zoals de meeste hem noemen ook hij moet het meer van een N of NO of Nw hebben met zijn ligging en in een seizoen met alleen W of ZW was er ook voor hem niks te halen na half juni.

Kijk ik ken hokken in Belgie die er voor verhuist zijn en ook dit jaar verhuizen er in Belgie weer 2 top spelers naar een andere locatie. Hier in Nederland gebeurde dat ook afgelopen jaar met iemand heel zijn loopbaan een krabber hij verhuist naar een andere afdeling en staat dit jaar gelijk bij de Nationale hokkampioenen met dezelfde duiven waarmee hij voorheen nooit opgevallen is.

Maar we kunnen niet allemaal aan de oostkant gaan wonen natuurlijk, maar de afdelingen meer samenvoegen en opnieuw indelen in de lengte richting zou een mooi begin zijn.

Lees verder...

Waar in Belgie?

Vaak word er wel aan me gevraagd waar zou jij duiven halen in Belgie? Meestal op de plekken waar hard gespeeld word en die de concurrentie niet schuwen, zeker niet en daar moet je in Belgie echt goed voor oppassen!!!!! bij mensen die meerder lokalen voorbij rijden en de concurrentie ontlopen om maar zo gunstig mogelijk te kunnen spelen.

Wat bedoel ik daar mee er zijn genoeg oostenlijk gelegen hokken die schrik niet 30 tot 40 km gaan rijden met een westenwind om maar tegen westelijk gelegen hokken te kunnen spelen.

Zulke dingen zijn gemakkelijk op te zoeken op de landkaart van Belgie. Ook zijn er hokken die enkele jaren in de picture gezet worden waarbij de prijzen die ze vragen voor hun duiven de pan uitrijzen denk hierbij aan de Heremans duiven voor 2005 voor een habbekrats te krijgen en nu?? ook de Lambrechts Stickers Donckers duiven en ga zo maar door.

Wil je nog snel inslaan ga dan nu naar mannen als Gebr van Den Brande of Roger en Nick Thijs zijn dat dan de supers??? nee natuurlijk niet ik ken er ook die in mijn samenspel of Zuid Holland met die duiven gevlogen hebben hun eigen duiven waren beter.

GPS en andere veilingsites staan niet voor niets vol met Belgische duiven van 2014 en 2015 geprobeerd en tegengeslagen. Vaak zoeken we teveel naar goede duiven ook ik doe dat om na enkele jaren erachter te komen dat ze niet gebracht hebben waar we op hopen.

Goede liefhebbers waar men voor weinig geld duiven kan kopen in Belgie die zijn er genoeg een kwestie van lezen mocht ik een naam noemen zou ik zeggen Marcel de Maere bijvoorbeeld steen goede duiven niet in de picture allemaal goede heeft niemand ook hij niet.

Daarbij kan je wel ergens een goed duif kopen maar het word pas een versterking als hij in meerdere generaties goede geeft en die zitten niet dik. Zelf heb ik al ontelbare keren Teletext gevlogen ook dit jaar weer enkele malen hier en in Friesland en waar kwamen ze alweer uit??? uit de nazaten van de DragonRocket ( Rocketeer en Blue Rocket)en De Witbuik in Friesland zelfs alweer de 3e Npo tegen dik 13.000d rechtstreeks uit Young Witbuik ook al is hij al van 2008 en is hij al vader van ster vliegers en kwekers Miss Goldnugget en Bluestar Sterke verervende lijnen DIE MOET JE HEBBEN.

Maakte de Witbuik van C.Gijzen uit St.Willebrord in de 80er en 90er jaren al niet de dienst uit in Afd Zuid van de zaterdag vliegers? Nu dus nog in Hoeven !!  De afstamming van die duiven? Wouters Coremans Langdorp nu nog aan het front te vinden ook de Engels mannen die hards en niet van te troon te stoten met een goede verervende lijn duiven.

Lees verder...

De kweek staat voor de deur.

De kweek duiven zijn al een tijdje klaar met de rui alhoewel het weer het niet laat aanzien gaan de duiven hier 25 november alweer bij elkaar, de eerste leg verhuist naar Friesland daarna gaan ze voor mezelf aan de gang.

De kweekduiven zijn al wel perfect voorbereid en zitten allemaal op hun bakken ook worden ze vanaf dit weekend in de avond uren bijgelicht van 15.30u tot 21.00u om de dagen wat op te lengen, de duivinnen staan op rantsoen dikke duiven leggen slecht vandaar.

We hebben een pallet dozen tabakstelen en erwtenstro ingeslagen voor de verkoop dus dat is ook aanwezig. De broedschalen staan ingepakt met kranten na het weekend erwtenstro op de lavakorrel en dan kan het los.

De vliegers wachten nog daar ben ik nog niet over uit ik denk ergens eind januari dan kunnen ze mooi de derde leg van de kwekers groot brengen dan kunnen die om gekoppeld worden.

Lees verder...

1e prijzen

Kijk de duivensport heeft vele kanten de ene houd van korte de andere dan wel van lange vluchten, mij persoonlijk kan de duivensport in de maanden oktober tot januari weinig bekoren ik kom dan het liefst zo weinig mogelijk op het hok.

Het koppelen is hier snel gebeurt ik zet goed x goed en kijk dan of het koppel me aanstaat en of het op elkaar past, een koppel dat de andere dag nog niet echt gepaard zit daar zal ik ook niet van kweken. Daarom zie ik pas tijdens het koppelen uit welke duiven ik wel of niet ga kweken.

Wat het vliegseizoen betreft speel ik het liefst zoveel mogelijk. Opleer vluchten speel ik nooit ik doe dat al jaren niet meer, hoewel sommige meer opleer vluchten spelen dan wedvluchten ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Kampioenschappen boeien me niks of ik nu 1e of 8e ben het boeit me niet veel en ik ben daarom ook zelden op prijsuitreikingen misschien ook omdat ik al eens ongewenst bezoek gehad heb tijdens zon uitreiking.

1e prijzen winnen wel dat is mijn enige doel en dan geen vereniging 1e prijzen maar minimaal samenspel of combine zoals ze in het buitenland zeggen, natuurlijk moet je eerst in de vereniging de 1e winnen maar ik zie dat er verenigingen zijn waar echt totaal geen tegenstand geboden word waar een of hooguit 2 melkers de dienst uitmaken.

Vandaar dat als iemand mij verteld 15 of meerdere keren de 1e gewonnen te hebben dat het meer wat over de zwakte van zijn vereniging zegt dan over de kwaliteit van zijn duiven.

Dus die top 10 tellers waar sommige mee schermen als dat over de vereniging gaat dan lach ik daar mee net als ik dat ook doe met Belgische overwinningen onder de 100 duiven in concours.

Voor mij mogen ze proberen om zo weinig mogelijk versnippering te verkrijgen en grotere samenspelen te krijgen met meer duiven in concours en zoveel mogelijk verenigingen laten fuseren een vereniging met 15 leden dat kan gewoonweg niet meer.

Zo pleit ik ook voor zoveel mogelijk npo concoursen met jong en oud en niet 2 a 3 als er een niet door kan gaan door het weer of er staat enkele weken achtereen een wind uit een richting dan kan de rest van de afdeling weer een jaar lang wachten op een volgende kans.

Zo vind ik ook dat de terechte kampioenen gehuldigd moeten worden en niet in het spoor gaan schermen met het beste dag fondhok van Nederland waarin een desbetreffende persoon weliswaar een vlucht top gespeeld heeft maar dat het gelijk ook de enige dagfond  vlucht geweest is waar hij aan deelnam.

 

Lees verder...

Den Dirk

Gisteren was ik nog bij Dirk van Dijck altijd leuk om even te babbelen met Dirk hij vertelde me dat hij de 1e Nat asduif van Boeckmans ook in bezit had.

Ook hadden we het nog even over die wonderduif van Herman Bevers de Blauwe Leeuw een kleinkind van de Leeuw van Marcel Wouters, beiden waren we het erover eens dat er zo nog niet veel gevlogen hebben op deze aardbol.

Wat heeft die Blauwe Leeuw of zoals Herman hem noemt ""den 13"" dan wel gepresteerd?? nou hij is van 2013 en is al 10e,3e,2e Nat asduif van de KBDB geweest in zijn loopbaan en vermoedelijk zal hij ook de titel van 1e Olympiade duif grijpen.

Zelf heb ik hem enkele weken geleden in handen mogen nemen en heb ik nog nooit zon duif gezien hij had werkelijk alles mee, ik heb dit jaar met een kleinzoon gevlogen via Peter van Oerle ( weet je nog van die tip van mij om aan iets goeds te komen!!) die heeft er de enige dochter van, en laat dat nou gewoon mijn beste jong zijn van afgelopen jaar.

Via Herman heb ik nu verschillende halfbroers/zussen zitten van die wonder duif dus ik ben benieuwd voor volgend jaar. Die vader van de Blauwe Leeuw een kind dus van De Leeuw van Wouters is een topkweker niet alleen de 13 is een topper maar zijn broers kunnen er ook wat van, volgens Dirk van Dijck is dat de beste zoon die ooit uit de Leeuw voort gekomen is hij gaat er dan ook niet voor niets met zijn beste duivin op af om samen te kweken. 

Ik denk dat we het laatste nog niet gehoord hebben van de Blauwe Leeuw want dat het ook een topkweker word dat staat vast of ik heb totaal geen kijk meer op duiven, en het mooie ervan is dat zon duif op zijn plek blijft zitten omdat hij simpelweg niet te koop is.

Lees verder...

Verloren duiven.

In deze tijd denk je wel eens wat meer aan andere dingen, zo zie je in het vliegseizoen overal wel eens wat duiven slenteren op daken of langs de weg die verloren zijn van de vluchten.

In de maanden vanaf oktober zie je opeens nergens geen verloren duiven, ieder seizoen verspelen we een massa duiven maar terug keren na oktober schijnt niet te lukken hoewel er dan voedsel genoeg is op het land van de geoogste granen in oktober.

Vroeger verspeelden we nauwelijks duiven en die we verspeelden wisten vaak in de wintermaanden met versleten pennen alsnog terug te keren. Soms vraag ik mezelf eens af waren die duiven taaier en hebben we door al dat gedoe met dieren welzijn er geen watjes van gemaakt door alles op kortere afstanden en in groepen te gaan lossen.

Een tijdje geleden kreeg ik een bericht wat zeldzaam is van een centraalhok wat nog zeldzamer is hier een 5 tal kilometer vandaan.

Het allerzeldzaamste van alles was dat dit een duif bedroeg van 5 jaar oud die als pieper van het hok verspeeld was (ik noteer zulke dingen). Ik denk dat een liefhebber uit de omgeving een echte duivenkenner geweest is en in die pieper een toekomstig kweker gezien heeft, en na 5 jaar erachter gekomen is dat hij het mis had.

Alles kan natuurlijk ik verspeelde destijds mijn King in het najaar met 3 x 1e in het samenspel en 1e asduif dat jaar in Brabant 2000, hij zat een 20 tal kilometer verderop in een konijnen hok broodmager bij mensen die geen duiven hadden.

Ook de Winner van M van Gastel werd dat jaar 1e WHZB de laatste vlucht verspeeld en hij werd  gevonden op amper 5 kilometer van het hok broodmager. Ook de Henky van Braad de Joode een topper destijds op de dagfond liep naar ik mee niet te ver van huis op een bouwsteiger naar verloren te zijn.

 

Lees verder...

De kannibaal uit Italië.

 

Gisteren had ik bezoek van de Kannibaal uit Italië waarom de kannibaal ze heten allebei Eddy en ze houden van winnen. Eddy van der pijl is outstanding met de jongen duiven daar, vorig jaar kreeg ik de ware kettinguitslagen al onder ogen 1 t/m 15 is vrij normaal.

Natuurlijk wilde ik dat wel eens met eigen ogen aanschouwen dus na enkele tips van mijn kant over de voorbereiding werd afgesproken dat we de belangrijkste derby der junioren daar gingen aanschouwen, nou verschuift er ook daar wel eens iets dus de derby was een week later.

De vlucht die wij aan zagen komen was een 250km vlucht de duiven kwamen met groepen gelijk aan en stormde naar binnen. Nadat we enkele van de eerste duiven in handen genomen hadden viel ons wel op dat Eddy met een goede verduistering nog meer uit de duiven had kunnen halen.

Al met al zat hij in twijfel om wel te spelen op de derby van 385km ik en Jan vonden dat hij dat wel moest doen de duiven waren wel kaal aan het vallen maar nog in een blakende conditie.

Dus Eddy besloot de gehele ploeg in te manden en oei wat werd het een zware dobber de 1e pr behaalde 1103mpm de prijskamp stond maar liefst 5 uur open. En die Nederlander die al die Italianen de schrik op het lijf jaagt week in en week uit die deed wat hij elke week deed hij veegde de gehele concurrentie van tafel en begon met 1e,2e,3e,4e,6e,7e,9e,15e,19e,22e,23e,24e,27enz amper 40 duiven mee en 25 duiven 1 op 10 thuis.

De 2 Embregts-Theunis duifjes die zich de week voordien ook in de 1e 10 nestelde wonnen deze keer de 7e en 24e met 2 Embregts Theunisjes in concours.

Die Eddy is gene gewone zouden de Belgen zeggen en gelijk hebben ze hij is altijd op zoek naar goede duiven en de selectie is snoeihard wie rijd er anders even 1200km op en neer nar Nederland om enkele duifjes op te halen.

Voor de criticasters onder ons nog dit, het was ook deze Eddy die in de European Championship in Mira Portugal ook gelijk even de 1e asduif pakte tegen al die toppers uit Europa.

Lees verder...

Mijnheer v/d Linden toch!!

 

OPROEP AAN ALLE LEDEN VAN PV DONGEN
 
Hallo Peter,
 
Ik heb de afgelopen 3 dagen enorm veel positieve reacties en steunbetuigingen ontvangen van bestuursleden en leden voor de handtekeningenactie tegen het jonge duiven vliegprogramma 2017 van afdeling Brabant 2000. Heel veel besturen gaan de komende dagen tijdens vergaderingen, feestavonden etc. al hun leden vragen de petitie te tekenen. Ook hebben al heel veel leden mij een mailtje gestuurd met hun stem en ook de mailtjes neem ik straks allemaal mee natuurlijk als ik namens de leden een bezwaar bij de afdeling ga indienen. Ik hoop echt dat we binnen enkele weken zoveel handtekeningen en stemmen hebben dat we echt een vuist kunnen maken.
 
Alleen het bestuur van PV DONGEN heeft me bij monde van Dhr. van der Linden aangegeven niet mee te willen werken en ze gaan hun leden de handtekeningenactie ook niet voorleggen.
Ik wil hierbij alle leden van PV DONGEN die het met de actie eens zijn oproepen mij een mailtje met hun stem te sturen zodat ook die stemmen meetellen.
 
Groeten,
Marc Palinckx
De Heul 64
4741TT Hoeven
Email:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Lees verder...

Nog amper 3 weken

Over dik 3 weken begint het nieuwe seizoen alweer hier gaan de kweekduiven 25 november bij elkaar maar de eerste ronde eieren verhuist naar Friesland deze keer. Ik koppelde vroeger nooit voor 10 december en daar wil ik nu alweer heen vandaar deze keuze.

Ook heb ik erg hard geselecteerd dit jaar en wil ik een kwaliteits volle ploeg en geen kwantiteit meer, vandaar dat ik er een stuk minder kweek en ook de jongen harder af selecteer voor het spel begint zodat ik niet met volle manden hoef te sleuren.

Ik heb dat al meer gezegd ik ga meer terug naar de weg van vroeger minder duiven en alleen de allerbeste houden. Nou gaf ik zeker al niet heel veel medicatie soms te weinig misschien, de entingen blijven erin paramixo, herpes, pokken en paratyphus voor de jongen een geeltablet bij het spenen en voor de rest de hakbijl zullen we maar zeggen.

Bijproducten bak allerhande, belgasol, naturaline, Mg mix thats it. Vroeg starten met opleren van de jongen en vanaf de 1e vlucht erin vlammen omdat er simpel weg maar 6 weken spel meer over is. Uit de vliegduiven kweek ik nooit voor mezelf ze worden half maart gekoppeld en brengen dan een koppel jongen groot en gaan daarna op totaal weduwschap, dus de snelheid op nest deze keer.

Lees verder...

Je kan erover praten maar nu kan je er wat mee doen!!

Gisteren heb ik de handtekeningen actie van Mark Palinckx  geplaatst ook op de site van A.S. is hierover te lezen ook Ad is het hier mee eens dat er iets moet gebeuren om die waanzin te stoppen.

Iedere vereniging van Brabant 2000 heeft dit gehad dus alle leden zouden de gelegenheid tot het zetten van een handtekening moeten krijgen.

Doe er wat mee in plaats van er een heel jaar over te zeuren, ook al heb je geen belang bij het jongen duiven spel respecteer dan wel ieders spel.

De NPO heeft het goed aangegeven de afdelingen hoeven het niet eens te zijn met hun concept en staan vrij om zelf een vliegprogramma te maken.

Dus de enige die aangepakt dienen te worden is het afdelingsbestuur van Brabant 2000 wat nergens voor open staat en niet meedenkend is voor de rest alle respect voor hun werken maar zon vliegprogramma kan echt niet!!!!

 

Nog deze mail ik heb me er niet precies in verdiept maar ik zal hem plaatsen,

 

Peter  waar ook niemand bij stilstaat  6 vluchten minder.

Jongen + Natour    de afd  lopen hierdoor flink inkomsten mis

Juist waar men de meeste inkomsten van binnen krijgt

 

Dat gaat betekenen dat de hobby weer duurder gaat worden

Doordat er  meer vrachtkosten betaald moeten worden op de over gebleven vluchten en ook

onkosten zullen hoger zijn …omdat normaal 5 cent onkosten per duif geld

ook dit lopen de verengingen mis ..over   minimaal 6 vluchten   ..

Lees verder...

Een geweldig initiatief!!!

Aan alle leden van Afdeling Brabant 2000                                                           Hoeven, 31.10.2016

 

Betreft: handtekeningenactie tegen vliegprogramma jonge duiven 2017 Brabant 2000

Beste leden,

Er wordt de laatste jaren, ook door het NPO, veel gesproken over specialisatie als mogelijke redding van onze mooie duivensport en daar ben ik het helemaal mee eens. En welke spelsoort is nu geschikter voor specialisatie dan het jonge duiven spel. Je hoeft in de winter minder duiven door te houden, is goedkoper en uitermate geschikt voor liefhebbers met een drukke baan of met een gezin. Ik heb zelf een drukke baan en te weinig tijd, maar beleef al jaren heel veel plezier aan de duivensport door alleen met jonge duiven te vliegen. Maar dan moeten het NPO bestuur en de afdelingsbesturen wel hun hoofdtaak uitvoeren. De besturen hebben maar 1 hoofdprioriteit en dat is voor elke spelsoort een mooi, uitdagend en zo uitgebreid mogelijk vliegprogramma aan de leden ter beschikking te stellen want dat is wat de leden willen. En het bestuur is er voor de leden en niet andersom. Nadat het bestuur van onze Afdeling Brabant 2000 2 jaar geleden goed heeft geluisterd naar de adviezen en commentaren van de leden, heeft men het afgelopen jaar een veel beter vliegprogramma opgesteld waarvoor ze ook de nodige complimenten hebben gekregen.  Vanwege deze positieve ontwikkeling en het feit dat het vliegprogramma voor 3 jaar was aangenomen en niet gewijzigd zou worden, had ik vertrouwen dat we ook in 2017 een mooi vliegprogramma voor de jonge duiven zouden krijgen. Niets is echter minder waar en het afdelingsbestuur van Brabant 2000 heeft klakkeloos het belachelijke voorstel van de NPO overgenomen. Er zullen best wel liefhebbers zijn die het eens zijn met dit nieuwe programma maar dat zijn dan liefhebbers die het jonge duivenspel als bijzaak zien en die zijn niet representatief. Het gaat om de mening van de jonge duivenliefhebbers en daarvan is niemand het eens met het nieuwe vliegprogramma. Je gaat ook niet de helft van de overnacht vluchten afschaffen en dan aan de programma spelers (die in de meerderheid zijn) vragen wat ze er van vinden. Het wordt nu echt tijd voor actie want we mogen ons niet weer als makke schapen naar de slachtbank laten leiden.

Ik zou graag alle leden willen vragen om een handtekening te zetten op bijgaande petitie die ik dan in ga dienen bij het bestuur van Brabant 2000. Ik zou het zeer op prijs stellen als ook de leden tekenen die niet geïnteresseerd zijn in het jonge duivenspel maar wel vinden dat alle liefhebbers plezier moeten kunnen beleven aan hun eigen spelsoort.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking!!!

De lijsten met handtekeningen kunnen teruggestuurd worden naar:

Marc Palinckx

De Heul 64, 4741TT Hoeven

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Telefoon : 06-53664671

Lees verder...

Selecteren.

Afgelopen week weer eens een lang ritje (255km) naar Friesland gemaakt om de duiven aan een eerste selectie te onderwerpen.  

Eigenlijk is zon selectie gewoon de duiven eruit doen die gebreken hebben niet zacht gepluimd, niet mooi gesloten, niet in evenwicht, los oog enzovoorts, wat je ziet na enkele jaren van een zicht selectie is dat de duiven beter worden op zicht GJB zou zeggen 8 tjes.

Waar je op selecteert dat krijg je op den duur dus inderdaad alle duiven die ik in handen heb gehad daarvan is zon 20% verwijderd andere jaren lag dat hoger.

Dus een punt is bereikt een ploeg mooie perfecte duiven alleen nou zijn we er nog niet nou moeten het ook nog goede worden.

Daar heb ik een eenvoudige selectie voor hou de duiven maar aan die minimaal 1 op 100 gewonnen hebben maar mijn streven is 2 x 1 op 100 maar die selectie is nog te hard dan moet ik bij mezelf ook nog meer dan 50% opruimen.

Ik moet bekennen dat ik dat voor 2006 altijd als richtlijn aanhield vandaar niet meer dan een 50 tal duiven de winter door die jaren maar met het verstrijken der jaren ben ik milder geworden een slechte zaak natuurlijk.

Toen hield ik 12 kweekkoppels maar ik kweekte maar uit 6 de andere waren voedster koppels, ik begon met 18 weduwnaars maar na 6 vluchten was er al ruim 60% uitgeselecteerd en de laatste vlucht waren er hooguit nog 6 over maar dat waren goede.

Nu doe ik dat niet meer al ga ik wel weer diezelfde kant op de komende jaren. Maar ik zou zeggen bekijk de eigen stam of vliegploeg maar eens en steek de duiven met minimaal 2 x 1 op 100 per jaar maar eens in de mand dan zul je zien hoe schrikbarend weinig duiven je dan nog hebt. Dus bij mij moeten de mensen niet zo snel aankomen met goede duiven ik geloof daar niet zo snel in.

Hoe komt het dat ik wat milder geworden ben?? Ik zie te vaak bij liefhebbers duiven die als 2 of 3 jarige ineens kampioen worden terwijl ze de jaren daarvoor amper papier geraakt hebben (gemakkelijk te traceren op compuclub wat ze de jaren voorheen deden bij de desbetreffende liefhebber).

Dus die laatbloeiers zullen we maar zeggen waren hier allang verdwenen, nou ga ik niet alles zomaar door houden maar een perfect gebouwde duif met een top afstamming krijgt hier vaker een kans maar dan moet hij hem als jaarling wel grijpen.

Mijn beste kwekers door de jaren heen waren overigens zomerjongen uit topduiven die nooit uitgewend zijn dus ook niet op hun vliegkwaliteit beoordeeld waren dus vandaar als er een goede lijn achter zit komt het er vroeg of laat wel uit maar de duif op zich moet perfect van bouw zijn anders maakt hij/zij hier nooit een kans om te overleven.

Lees verder...

Design by You Me 'n IT

Top Desktop version